Перекласти сторінку

Статті

Інтерв'ю Міністра освіти і науки України Д.Табачника газеті "Освіта України", № 42 від 21.10.2013

Дмитро Табачник: Критика є цінною лише тоді, коли вона конструктивна

Про «лінгвістичну революцію», відповідність навчальної літератури сучасним стандартам, оптимізацію мережі шкіл і перспективи розвитку галузі читайте в інтерв’ю з Міністром освіти і науки України. 

- Дмитре Володимировичу, надворі вже жовтень, тож певною мірою можна підбити попередні підсумки роботи міністерства. Чи вдалося реалізувати те, що було заплановано?

Традиційно почну з дошкільної освіти, яка перебуває під особистим контролем Президента України Віктора Януковича. Хочу з упевненістю сказати, що авторитет дошкільної освіти значно виріс. Ще ніколи дошкільна освіта не мала такої підтримки і уваги держави.

Сьогодні в Україні діє потужна мережа дошкільних навчальних закладів різних типів та форм власності. За даними з регіонів – всього на сьогодні налічується 16664 дитячих садків. Для порівняння: у 2009 році – 15508 закладів. Тобто, мережа дошкільних начальних закладів збільшилась на 1156. Тільки у 2013 році додатково відкрили 290 дитячих садків та 163 навчально-виховних комплексів.

Це дало можливість створити у дитячих садках додатково понад 34 тисячі місць. Загалом за 3 роки кількість дітей в дитячих садках зросла на 230 тисяч і становить на сьогодні близько 1,5 мільйона. Такої динаміки росту охоплення дошкільною освітою дітей не було за всі роки незалежності України. Проте ми не зупиняємося на досягнутому, адже маємо чітке завдання Президента – до кінця 2014 року додатково створити ще 100 тисяч місць у дошкільних навчальних закладах.

- Початок нового навчального року ознаменувався практичним впровадженням нового державного стандарту загальної середньої освіти. Це стосується учнів 2-х та 5-х класів. У відповідь на такі нововведення лунає критика.

Критика цінна тоді, коли вона конструктивна. Скажімо, чуємо критику щодо вивчення школярами 5-х класів другої іноземної мови.

Спілкуватися з усім світом

Одразу скажу, що ініціатива введення обов’язкового вивчення другої іноземної мови з 5 класу знайшла палку підтримку, і не лише в академічних колах. Навіть в Раді Європи те, що відбувається в Україні, назвали успішним початком «лінгвістичної революції». Рекомендаціям наших іноземних партнерів, зокрема, фахівців Комітету з мовної політики Ради Європи, відповідає й нове покоління підручників з іноземних мов, що дуже актуально з огляду на їх обов’язкове вивчення.

Запровадивши обов’язкову другу іноземну мову, ми дали дітям, насамперед – сільським, шанс краще реалізувати себе. Раніше це була прерогатива лише окремих навчальних закладів, в основному – міських. Використає дитина такий шанс чи ні, залежатиме вже від неї.

Щодо вибору другої іноземної мови в школах, то хотів би зазначити, що вона має визначатися спільно з батьками, учнями, педрадою навчального закладу.

- Також на адресу МОН лунають звинувачення у тому, що вчителі нібито позбавлені свободи у використанні навчальної літератури у школах. Під прицілом опонентів опинилася процедура надання грифу МОН.

По-перше, ця процедура створена не сьогодні і не три роки назад. Відповідні накази підписували всі міністри освіти. І чомусь ніхто раніше не порушував питання про обмеження прав і свобод учителів.

Гриф – гарантія відповідності стандартам

По-друге, хотів би наголосити, що гриф МОН убезпечує, в першу чергу, самих учнів. Надання грифу – гарантія того, що підручник читали фахівці та експерти. А з огляду на впровадженням нових державних стандартів, Міністерством видані нові підручники та навчальні комплекти для першого, другого та п’ятого класів загальноосвітніх навчальних закладів. І надання грифа забезпечує відповідність цієї навчальної літератури новим державним стандартам та новим програмам.

Хочу підкреслити, що під час підготовки до уроку вчитель може користуватися будь-якою літературою, яка може й не мати грифу. Але використання учнями безпосередньо на уроці підручників та навчально-методичної літератури з відповідним грифуванням – є обов’язковим. І це не обмеження, це – вимога часу. Адже саме за цими підручниками, а відповідно й програмами учні готуватимуться до зовнішнього незалежного оцінювання.

- Не можемо оминути й теми оптимізації мережі шкіл. Такого болючого питання для дітей, батьків та вчителів, і такого модного для політиків.

Тема дійсно болюча. Але, водночас, тема, на якій певні політики часто спекулюють. Б’ють на сполох, підбурюють громадськість, вимагають запровадження мораторію на закриття шкіл. Мабуть, їм зі своїх кабінетів краще видно. Особливо те, що у деяких навчальних закладах сільської місцевості у класі навчається по одному учневі, або й взагалі немає. Від запровадження мораторію дітей не побільшає.

Якість навчання забезпечить освітній округ

Сьогодні в Україні функціонує майже 2 тисячі освітніх округів, до складу яких увійшли більше ніж 8 тисяч навчальних закладів і здобувають освіту понад мільйон учнів.

Тож кожна дитина має можливість вибору індивідуального освітнього напряму, розвитку творчих здібностей, нахилів та обдарувань. Окрім того, створюється послідовна багатоступенева система освітніх послуг, починаючи з дошкілля до вищої та позашкільної освіти, участі у наукових дослідженнях та практичного втілення набутих знань.

З огляду на це, наше завдання – забезпечити перевезення дітей з однієї малокомплектної школи, де низька якість освіти, до іншого, сучасного навчального закладу. Тому, у 2010 році за дорученням Президента України Віктора Януковича нами відновлено державну цільову соціальну програму «Шкільний автобус». Нагадаю, що ініціював її запровадження у 2003 році тодішній Прем’єр-міністр Віктор Янукович. Саме за його керівництва цю програму розробили і розпочали втілювати у життя. Щоправда, станом на 2009 рік фінансування програми з державного бюджету було повністю припинено і відновлено лише при Уряді під керівництвом Миколи Азарова.

Укотре хотів би нагадати нашим політиканам та «експертам від освіти», що реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості, заснованих на комунальній формі власності, допускається лише за згодою територіальних громад, а не МОН, чи Міністра Табачника.

Тож ці борці за демократію, оголошуючи мораторій на закриття шкіл, самі фактично позбавляють людей на своїй же території вирішувати нагальні питання, позбавляють права вибору.

- І наостанок, щодо Вашої ініціативи запровадження в Україні Уроку плавання. Чи є вже якісь здобутки у проведенні такого уроку? Яка мета його проведення?

Загальнодержавна акція «Урок плавання» мала на меті навчити дошкільнят та учнів початкової школи плаванню. До цієї акції охоче підключилися усі регіони України. Вони розробили свої програми, залучили усі можливі матеріальні та людські ресурси. Навчали плаванню не тільки дошкільнят та учнів початкової школи, а всіх дітей.

Урок, що зберігає життя

Нам приємно констатувати, що станом на кінець ІІІ кварталу цього року, кількість дітей, яких навчили плаванню за час проведення акції «Урок плавання» становить близько 350 тисяч осіб.

Зазначу, що серед регіонів, найбільшу активність проявили освітяни Дніпропетровської, Вінницької, Івано-Франківської, Одеської областей, Автономної Республіки Крим, міста Києва. Активно використовувалися басейни ДЮСШ, баз відпочинку, культурно-розважальних центрів тощо.

Так, наприклад, на громадських пляжах м. Вінниці за ініціативи міської влади працювали волонтери – студенти інституту фізичної культури і спорту Вінницького державного педагогічного університету, які й навчали дітей, а школярі м. Хмільника мали можливість навчатися плавати в басейнах відомчих санаторіїв, про що укладена відповідна угода між управлінням освіти та адміністрацією санаторію.

А ось, приміром, лише в одному місті Енергодарі Запорізької області завдяки здійсненим заходам у літній оздоровчий період залучено до навчання плаванню у виносних басейнах близько 1311 дітей дошкільного віку.

- А які довгострокові перспективи розвитку освіти?

Вони визначені Національною стратегією розвитку освіти в Україні, одноголосно схваленою делегатами ІІІ Всеукраїнського з’їзду працівників освіти та затвердженою Президентом України.

Немає коментарів

Додати коментар
Конструктор сайтів
Nethouse